نشست خبری دهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، نشست خبری دهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی صبح روز یکشنبه 8 اسفند با حضور علیرضا حاجیانزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مناف یحییپور معاون تولید و محمدرضا کریمیصارمی دبیر دهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی، برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حاجیانزاده با اشاره به قدمت جشنواره پویانمایی، اظهار کرد: جشنواره بینالمللی پویانمایی به صورت دوسالانه برگزار میشود، قدمتی 20 ساله دارد و در این دوره آن، هنرمندانی از 79 کشور جهان شرکت کردهاند.
مدیرعامل کانون، درباره آثار راه یافته به جشنواره، گفت: مطابق با آمار، در بخش مسابقه ایران 935 اثر ثبتنام کردهاند که از این تعداد 536 اثر به دبیرخانه جشنواره راه پیدا کردهاند. در بخش بینالملل هم 1163 اثر از 79 کشور ثبتنام کردهاند که از این تعداد 828 اثر از سوی دبیرخانه جشنواره پذیرفته شده است. همچنین از میان فیلمهای رسیده به بخش مسابقه ایران جمعا 238 اثر راه پیدا کردهاست که از این تعداد 104 اثر پویانمایی، 17 اثر دانشجویی، 12 اثر دینی، 7 اثر ارزشهای انقلاب اسلامی، 69 اثر موشن گرافیک و چهار اثر بلند هستند.
وی افزود: در بخش بینالملل نیز جمعا 144 اثر شامل 90 اثر پویانمایی، 29 اثر دانشجویی است، همچنین 18 اثر پویانمایی و 7 اثر دانشجویی از مسابقه ایران و دانشجویی بینالملل به این بخش راه پیدا کردهاند.
حاجیانزاده درباره داوری آثار راهیافته به بخشهای مختلف جشنواره، گفت: هر کدام از بخشهای جشنواره به صورت جداگانه داوری و بررسی شدهاند، 5 داور آثار مسابقه ایران، 3 داور آثار دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی، 3 داور آثار دانشجویی، 3 داور آثار گرافیک متحرک، 3 داور پایان نامه های برتر، 5 داور آثار بین الملل، و 3 داور در بخش سیفژ به داوری آثار میپردازند.
وی ادامه داد: همچنین دو بخش چشمانداز و نمایش ویژه از بخشهای جانبی و غیررقابتی این جشنواره هستند که بخش چشم انداز با تاکید بر جنبههای آموزشی و نمایش ویژه در راستای تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار سایر کشورها شکل گرفته است.
مدیرعامل کانون، با اشاره به سالنهای نمایش آثار این دوره از جشنواره، گفت: مجموع فیلمهای جشنواره به بخشهای مسابقه، بینالملل، چشمانداز و نمایش ویژه در سالنهای تهران و شهرستانها تقسیم میشوند. مجموعا 5 سالن در تهران شامل سالنهای شهید بهنام محمدی و غدیر در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون، سینما فلسطین، سینما کانون و سینما آزادی برای نمایشها در نظر گرفته شدهاند. همچنین امسال برای اولین بار 32 سالن در استانهای سراسر کشور برای نمایش آثار راه یافته به جشنواره تدارک دیده شده است.
حاجیانزاده از یک اتفاق ویژه در جشنواره امسال خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره نمایش عمومی فیلم در نظر گرفته شده است، سالهای گذشته نمایش فیلم فقط برای متخصصان و سازندگان آثار بود و امسال سینما آزادی را به این سالنها اضافه کردهایم که مردم، خانوادهها و مدارس نیز از ساعت 8:30 تا ساعت 23 مخاطب آثار نمایشی این دوره از جشنواره باشند.
مدیرعامل کانون با بیان اینکه آثار راه یافته به جشنواره با فرمت HD در سینماها نمایش داده میشود، تاکید کرد: همه فیلم ها با کیفیت HD پخش خواهد شد و این هم از ویژگیهای این دوره جشنواره است. مجموعا 645 سانس اکران فیلم در سینماهایی که برای نمایش آثار در نظر گرفته شده، خواهیم داشت.
وی با اشاره به بخشهای جنبی جشنواره، گفت: در کنار بخش مسابقه و بخش نمایش فیلم، بخشهای جنبی دیگری هم در جشنواره وجود دارد، یکی از بخشها که جنبه دانشافزایی دارد، نشستهای تخصصی است. این نشستها در بخشهای سخنرانیهای متخصصان برای علاقهمندان و داوطلبان با موضوع چشمانداز صنعت پویانمایی، تبیین سند راهبردی توسعه صنعت پویانمایی کشور، طراحی سبک بصری در پویانمایی (دیزاین در پویانمایی)، تجربیات استودیو چپ چین و معرفی آثار پویانمایی مرکز آفرینشهای قرهنگی هنری آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.
حاجیانزاده بیان کرد: در نشستهای تخصصی رونمایی از دو کتاب را خواهیم داشت. در بخش پایان نامهها نیز 20 عنوان پایاننامه مطرح میشود و نقد فیلم کوتاه نیز صورت میگیرد.
وی افزود: نمایشگاه سبک بصری و طراحی مفهومی برای پویانمایی، نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی برای مربیان کانون سراسر کشور و کارگاههای آموزشی در استانها با نام «از ایده تا طرح» برگزار خواهد شد. با توجه به این که فیلمنامه انیمیشن از آغاز نیازمند ایدهپردازی است، فیلمنامه و آموزشهای لازم برای آن در این کارگاهها ارایه میشود.
حاجیانزاده با اشاره به برگزاری بازار ملی پویانمایی، ادامه داد: پنجمین بازار ملی پویانمایی در کنار نشستهای تخصصی برگزار خواهد شد که برای این منظور 21 غرفه در نظر گرفته شده است. دانشگاهها، سازمانهای دولتی و شرکتهای فیلمسازی انیمیشن در این بازار حضور خواهند داشت.
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کریمیصارمی، درباره ارتقای سطح بازار ملی جشنواره پویانمایی، گفت: برای بینالمللی شدن یک بازار استانداردهایی وجود دارد. در اکثر جشنوارههای معتبر دنیا بازار از جشنواره جدا است. برنامهریزیهایی در این زمینه صورت گرفته، ولی هنوز برای راهاندازی آن زمان لازم داریم. شاید از دوره دوازدهم و یا سیزدهم به استانداردهای لازم برسیم و بازار پویانمایی را بینالمللی کنیم. در غیر این صورت شبیه بازارهای دیگری میشود که رمقی نخواهد داشت.
دبیر جشنواره بینالمللی پویانمایی در پاسخ به این سوال که همکاری با «آسیفا» در برگزاری این جشنواره چگونه صورت گرفته است؟ توضیح داد: آسیفا یک NGO در حوزه انیمیشن به شمار میرود، اما با توجه به شکلگیری صنف انیمیشن در این دوره از جشنواره، نشستی با اعضای صنف برگزار میکنیم. البته این را هم باید بگویم آسیفا هر زمان که درخواست داشته است، در این جشنواره حضور پیدا کرده است و تاکید میکنم که 90 درصد از اعضای آسیفا در این جشنواره حضور دارند.
وی در بخش دیگری در جواب این سوال که چند اثر از کانون در این دوره از جشنواره حضور دارند؟ تاکید کرد: جشنواره پویانمایی یک جشنواره کانونی نیست و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و کانون در این دوره از جشنواره تنها 4 اثر را به نمایش میگذارد، امسال سینمای تجربی بیشترین آثار را در جشنواره دارد. هیچ وقت هم انیماتورها این جشنواره را کانونی ندانستهاند. متعلق به همه جامعه انیمیشن ایران است.
کریمیصارمی در باره تجهیز سالنها و اجرای طرح کانون نمایش عنوان کرد: در کمتر از 6 ماه توانستیم 39 سالن را در کل کشور راهاندازی کنیم و در خرداد این سالنها را به مرز 60 سالن میرسانیم. این طرح باعث کمک به اکران برخی فیلمها شد یادمان باشد که در کانون تعداد زیادی واحد سیار روستایی داریم و یکی از وظایف مربیان نمایش فیلم است. بعد از این جشنواره تصمیم گرفتیم فیلمهای این دوره را به صورت هفتههای نمایش در استانها به نمایش بگذاریم. در استان فارس یک سالن 250 نفره داریم که قصد داشتیم فیلمها را در این سالن نمایش دهیم ولی به دلیل درخواست فعالان، فیلمها در یک سالن هزار نفره نمایش داده میشود.
دبیر جشنواره پویانمایی درباره کتابهایی که در این دوره از جشنواره رونمایی میشود، گفت: امسال دو کتاب تخصصی در جشنواره حضور دارد، معرفی آثار برای اولین بار در سانسهای 3 بعد از ظهر شکل میگیرد و پایان نامههای دانشجویی از دیپلم افتخار تبدیل به تندیس نقرهای و دو جایزه شده است. سالنی را در موزه کودک کانون در همین مجموعه برای بازپخش فیلمها درنظر گرفتیم.
کریمیصارمی افزود: یکی از اتفاقهای مبارک امسال مشارکت کانون با حوزه هنری است که سینما آزادی سالنی را در اختیار ما قرار گذاشته است. دفتر فنآوری ریاست جمهوری با اعطای 3 جایزه، تسهیلاتی بسیار خوب به 3 اثر اهدا میکنند که بتوانند تولیداتشان را گسترش دهند. بیش از 10 مهمان خارجی خریدار فیلم، نیز امسال وارد بازار ملی خواهند شد و مدیر شبکه کربلا و روسیه هم حضور دارند. 7 مورد تنوع موضوعی داریم و آثار موشن گرافیک بخش جدید امسال است. میتوانیم پیرامون این موضوعها بحث کنیم، چون در زمینه صنعتی شدن، اشتغالزایی و درآمدزایی میتواند تاثیرگذار باشد.
دبیر جشنواره پویانمایی در پاسخ به سوالی در باره کمیت و تنوع آثار دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی، توضیح داد: ثبتنام آثار از طریق سایت صورت میگیرد، گاهی میبینیم موضوع یک اثری دینی است اما علاقه دارد در بخش آزاد شرکت کند. انتخاب بخش توسط تهیه کننده است و ما دخالتی در این زمینه نداریم.
کریمیصارمی درباره آثار مسابقه ایران، گفت: آثار بخش مسابقه ایران کیفیت خوبی دارند. این اتفاق بزرگی در بخش سینمایی ما است و در بخش تکنیک صاحب سبک و حرف هستیم. ما میتوانیم آثاری تولید کنیم که در کشورهای اروپایی قابل رقابت و فروش باشد و به صنعتی شدن آن فکر کنیم.
وی درباره حمایت جشنواره در پخش آثار، توضیح داد: یکی از کارهایی که با همکاری اداره امور سینمایی شروع کردیم این بود که پخش جهانی آثاری که تمایل دارند را به عهده میگیریم. اگر کسی تمایل دارد که فیلمش نماینده دولتی نداشته باشد، بخش بینالملل کانون آماده است که با تجربه 30 ساله این خدمات را ارایه کند.
دبیر جشنواره پویانمایی ادامه داد: با حوزه هنری و سینمای تجربی در «کانون نمایش» بستههایی را آماده میکنیم که فیلمها از فروردین نوبت اکران بگیرند. در حال حاضر 4 پویانمایی سینمایی در نوبت اکران هستند.
کریمیصارمی درباره علت الف بودن رده جشنواره پویانمایی در جهان گفت: یکی از امتیازهای این جشنواره این است که فضای خوبی برای برگزاری دارد، دوم مربوط به تعداد سالنهاست و ما 645 سانس نمایشی در 37 سالن داریم و این کار بزرگی است. ما به دلیل دوسالانه بودن بهترین فرصت برای جذب فیلم را داریم و امسال هم فیلمهایی از اسکار نمایش داده میشود.
وی درباره داورهای خارجی حاضر در جشنواره، توضیح داد: همیشه سعی کردیم بهترین داوران را دعوت کنیم. در حال حاضر پیر هربرت به عنوان یکی از داوران جشنواره چهارشنبه از کانادا حرکت میکند امسال یکی از بزرگترین انیماتورهای جهان با حدود 240 جایزه در کارنامه میهمان جشنواره است.