پویانمایی؛ حرکتی رو به جلو
مناف یحییپور، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نویسنده کودک و نوجوان و سردبیر نشریه دوچرخه است. او پیش از این دبیر دومین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی بوده که امسال برگزار شد. با یحییپور درباره دهمین دوره از جشنواره پویانمایی تهران و تغییرات و تحولات این دوره به گفتوگو نشستهایم.
آقای یحییپور، جشنواره امسال تغییرات و نوآوریهایی داشته است. لطفا بفرمایید ویژگیهای جشنواره پویانمایی این دوره چیست؟
پویانمایی جشنوارهای تخصصی است که در ایران برگزار میشود و امسال دهمین دوره و البته بیستمین سال برگزاری خود را تجربه میکند. این جشنواره در بین مخاطبان، هنرمندان و دستاندرکاران حوزه انیمیشن مورد استقبال بوده و از اهمیت ویژهای برای فعالان این حوزه برخوردار است. یکی از مهمترین دلایل استقبال هنرمندان از جشنواره، نگاه باز و گسترده آن به تمامی گرایشها و شاخههای انیمیشن و حرکت رو به رشدی است که همواره و در همه دورهها در جشنواره شاهد آن بودهایم. یکی دیگر از ویژگیهای بارز این جشنواره ثبات مدیریت است. در کشور ما کمتر اتفاق میافتد که یک رویداد فرهنگی از قبل، برنامههایش مشخص باشد. در این دوره از نزدیک شاهد بودم که مراحل برگزاری جشنواره از فراخوان تا شروع کار هیئت انتخاب و داوران با نظم و ترتیب اجرا شده است.
در این دوره چه رویکردی را می توان به عنوان پیشرفت و حرکت رو به جلو یاد کرد؟
گسترش اکران آثار یکی از ویژگیهای دهمین جشنواره پویانمایی تهران است، امسال در سالن شهر هنر سینما آزادی در نوبت صبح پذیرای دانشآموزان مدارس هستیم و در نوبت بعدازظهر بلیتفروشی داریم و عموم علاقهمندان میتوانند آثار را تماشا کنند. در دورههای گذشته صرفاً افرادی میتوانستند فیلمها را ببینند که از فعالان حوزه انیمیشن بودند. در این دوره همزمان با جشنواره در تهران در 32 سالن نمایش کانون در استانها نیز فیلمها برای علاقهمندان به نمایش گذاشته میشود. سالنهای کانون پرورش فکری در مدت جشنواره به اکران فیلمهای جشنواره اختصاص خواهد داشت. تا امروز این فرصت برای فعالان این حوزه به وجود نیامده بود که مخاطبان عام هم بتوانند فیلمها و آثارشان را ببینند. ویژگی دیگر، اضافه شدن بخش موشنگرافی به جشنواره است که در حوزه انیمیشن به عنوان شاخه جدیدی شناخته میشود و هنرمندان زیادی در این رشته شروع به فعالیت کردهاند. اینها پویایی جشنواره را نشان میدهد که هیچگاه در یک نقطه متوقف نشده و متناسب با تحولات رشد کرده است.
مسئولان و نهادها چه مسئولیت و وظیفهای در قبال جشنواره و انیمیشن دارند؟
طی سالهای اخیر، مردم و مسئولان نگاه ویژهای به حوزه انیمیشن و جشنواره پویانمایی داشتهاند، اما ظرفیتها و نیازهای ما در این حوزه بسیار زیاد است و باید سرمایهگذاری جدی روی آن انجام شود. ما نیز میتوانیم با همت عالی و ایجاد زمینه مالی و معنوی در حوزه انیمیشن به پیشرفت دست پیدا کنیم. انیمیشن هنری است که با حفظ هویت هنری خود به صنعت هم پهلو میزند و از لحاظ اقتصادی یکی از راههای تقویت بنیه اقتصادی سینما است. باید فضا را برای بروز و ظهــور خلاقیتها و اســتعدادها در کشور فراهم آورد. با وجود تمام سـختیها و نبود امکانات بازهم انیماتورهای ما بسیار خوب کار کرده و به جایگاه خوبی در دنیا رسیدهاند. باید هنرمندان فعال این حوزه را از لحاظ ادبیات غنی ساخت و فرصت مناسبی فراهم کرد که با داشتن ادبیات قوی در کنار تکنیک و خلاقیت آینده درخشانی را برای پویانمایی ایران رقم بزنند.